A. Heb je iets gekocht bij een particulier via bijvoorbeeld een advertentiesite als Marktplaats, controleer dan via de zoekfunctie of Google of de verkoper al bekend is. Is de verkoper al bekend meld je dan op het onderwerp over de verkoper. Is de verkoper niet bekend open dan een nieuw onderwerp in de categorie Nieuwe meldingen -> MELD HIER VERKOPERS DIE NOG NIET GEMELD ZIJN.

In je eerste bericht dien je de volgende informatie te zetten:
(Tip: kopieer even onderstaand lijstje in je bericht en zet de antwoorden erachter!)

Ik heb het volgende gekocht:
Het bedrag, dat ik heb overgemaakt: €
Ik heb betaald op (datum):
Ik heb het bedrag overgemaakt op bankrekening:
Mijn verkoper gebruikte het volgende (marktplaats-)e-mailadres:  
Mijn verkoper gebruikte het volgende 06-nummer:
Mijn verkoper mailde vanaf IP-adres:
Ik heb zelf een gezocht advertentie geplaatst: Ja/Nee
Zo nee: De link naar de advertentie is:
(Als de advertentie al verwijderd is, kijk dan voor de link in de eerste mail van de verkoper)
Mijn verkoper gebruikte de volgende naam:
Mijn verkoper gaf de volgende woonplaats op:
Ik heb het geld overgemaakt vanaf een rekening bij de (naam eigen bank):
Ik heb al aangifte overwogen. Ja/Nee
Ordernummer van www.politie.nl aangifte internetoplichting of meldingsnummer van ecops.be is:



B. Heb je iets gekocht bij een webshop, controleer dan via de zoekfunctie of Google of de webshop al bekend is bij ons. Is de webshop al bekend meld je dan op het onderwerp over deze webshop. Is de webshop niet bekend open dan een nieuw onderwerp in de categorie Nieuwe meldingen -> MELD HIER WEBWINKELS DIE NOG NIET GEMELD ZIJN.
In je eerste bericht dien je de volgende informatie te zetten:
(Tip: kopieer even onderstaand lijstje in je bericht en zet de antwoorden erachter!)

Ik heb het volgende gekocht:
Mijn ordernummer/bestelnummer is:
Het bedrag, dat ik heb overgemaakt: €
Ik heb betaald op (datum):
Ik heb het bedrag overgemaakt op bankrekening:
Mijn verkoper gebruikte het volgende e-mailadres:  
Mijn verkoper gebruikte het volgende 06-nummer:
Mijn verkoper mailde vanaf IP-adres:
De link naar de advertentie of webshop is:
Mijn verkoper gebruikte de volgende naam:
Mijn verkoper gaf de volgende woonplaats op:
Ik heb het geld overgemaakt vanaf een rekening bij de (naam eigen bank):



Let op:
Heb je je als gedupeerde gemeld op het topic en ben je terugbetaald of heb je het artikel alsnog ontvangen, wil je dit dan melden op het topic of per mail aan een moderator?

Neem even de tijd om dit bericht helemaal door te lezen, voordat je op de 'aangiftelink' klikt. Lees ook de tips goed door!



Als je betaald hebt voor iets en je hebt niets ontvangen, kun je overwegen aangifte te doen, bij voorkeur via https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-doen#u-bent-opgelicht-bij-een-aankoop-of-verkoop-via-internet
En daarna klikken op: U hebt iets gekocht en betaald -> U hebt 5 dagen gewacht na de toegezegde leveringsdatum en niets geleverd gekregen


(Via politie.nl ontvangt het meldpunt internetoplichting de aangiften vanuit heel Nederland. Voor gedupeerden uit Nederland wordt afgeraden om aangifte van internetoplichting bij het plaatselijke politiebureau te doen.)

Tip: Je kunt hierboven op de button 'Politie Meldpunt internetoplichting' klikken.
Je kunt inloggen met je DigiD.

Wil je je aangiftenummer (jjmmdd-xxxxxxxxx) op het topic plaatsen?

Wij raden je aan een printscreen van je betaling te maken en die op te slaan op je eigen computer. Je kunt immers niet zo lang terugkijken op je internetbankieren. Als je door het meldpunt wordt uitgenodigd je aangifte te ondertekenen en op te sturen (zie hieronder) wordt er ook altijd naar een betaalbewijs gevraagd. Een alternatief is het bankafschrift bij de bank op te vragen, maar daar zijn (behoorlijke) kosten aan verbonden.

Bij voldoende aangiften en aanknopingspunten ontvang je van het Meldpunt per post een uitnodiging om jouw aangifte te ondertekenen, en voorzien van een kopie van je ID en een kopie van je betaalbewijs op te sturen naar het antwoordnummer in Haarlem. Houd er rekening mee, dat hier máánden overheen kunnen gaan. Je moet veel geduld hebben en afwachten óf en wanneer het Meldpunt een onderzoek opstart.
Het Meldpunt Internetoplichting stelt een dossier samen, dat naar de politie-eenheid gestuurd wordt in de regio waar verdachte woonachtig is. Het verloop van de procedure is verder afhankelijk van het onderzoek en het besluit van de Officier van Justitie of wordt overgegaan tot vervolging.

Je kunt ook aangifte doen bij https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html, als je via een andere advertentiesite bent gedupeerd.


Woon je in het buitenland en heb je geen DigiD?
Als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, dan kun je wel aangifte doen van internetoplichting, maar niet online. je zult hiervoor naar het politiebureau moeten gaan.

In case you don’t have the Dutch nationality (and therefore no DigiD), you still can report internet fraud with the police. Please go to a police station instead.

Het kan zijn dat een (Nederlandse) oplichter adverteert op een buitenlandse handelssite of dat je reageert op een advertentie op een Nederlandse handelssite. Je betaling maak je over naar een Nederlandse bankrekening. Als blijkt dat je bent opgelicht, kun je twee dingen doen: aangifte doen op een Nederlands politiebureau of op een politiebureau in je eigen land.

It is possible that a (Dutch) swindler advertises on a foreign commerce site. Or maybe you responded to an advertisement on a Dutch commerce site. You transferred your money to a Dutch bank account. In case you find out you are the victim of a fraud, there’s two possibilities: either report at a Dutch police station or report at a station in your own country.





Let op:
Kan ik mijn aangifte intrekken?
Je hebt aangifte gedaan van internetoplichting via www.politie.nl en nu blijkt dat de door jouw gekochte spullen alsnog zijn geleverd of dat je schadeloos bent gesteld door de partij met wie je zaken deed. Wat kun je doen?

Het is voor degene met wie je zaken hebt gedaan niet prettig om onterecht beschuldigd te worden van oplichting. Informeer de politie daarom als de kwestie is opgelost. In dat geval kun je, als je dat echt wilt, je aangifte intrekken op mijnpolitie. Doe dit alleen als de kwestie echt is opgelost.

Als het je niet lukt om in te loggen op mijnpolitie, gebruik dan dit contactformulier. Hierin verzoek je om de eerdere aangifte in te trekken. Vermeld daarin ook het nummer van je aangifte of je persoonsgegevens, zodat de politie de aangifte terug kan vinden.

Let op:
Heeft een verkoper via hotmail, live, outlook of gmail gemaild, dan komt er vrijwel nooit een bruikbaar IP-adres mee.
Is er via marktplaats gemaild via @mail.marktplaats.nl komt het IP-adres van marktplaats mee. Dat IP-adres is niet bruikbaar.

Er is een toelichting over het vinden van het IPadres: Uitleg IP-adres opzoeken

Je vindt de advertentielink en het advertentienummer onder in de eerste mail die je hebt gekregen van de verkoper.
(Het is belangrijk de advertentielink in te vullen, ook als de advertentie reeds verwijderd is).

Als je overgemaakt hebt naar een rekening van de ING, ABN, RABO, SNS, ASN of Regiobank hoef je niets op te sturen naar de bank. Via het meldpunt van politie.nl wordt de bank ingelicht over dat banknummer, zodat de bank maatregelen kan nemen.
Citaat
De Nationale Politie, het Openbaar Ministerie en de Banken zijn met ingang van 1 oktober 2014 een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Dit betekent dat de bank voortaan via het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) informatie ontvangt van bankrekeningen die op enerlei wijze frauduleus worden gebruikt. U behoeft daarom zelf geen melding meer te doen bij de bank.

Heb je overgemaakt naar een rekening van een andere bank, kun je je aangifte doormailen naar de bank van de rekeninghouder. Zet dan in het onderwerp van de mail het banknummer, waarop je hebt overgemaakt.

Indien er geen mailadres bekend is, kun je je aangifte afdrukken en per post versturen naar de betreffende bank.

Een lijst met bankadressen/emailadressen van banken vind je hier: Klik

Ja, dat kan. Hiervoor kan je bij de moderators terecht. Deze informatie zal door de moderators vertrouwelijk worden behandeld en zal niet zonder toestemming op het openbare forum komen.
Hier vind je een lijst met e-mailadressen van moderators: Klik hier

Het beleid is om onderwerpen niet te verwijderen, tenzij het is opgelost of er een veroordeling van de verdachte is geweest. De kracht van www.opgeletopinternet.nl bestaat uit de grote hoeveelheid informatie die via zoekmachines als Google gevonden kan worden, waarmee wellicht volgende gedupeerden kunnen worden voorkomen. Met het verwijderen van onderwerpen gaat ook de informatie in de onderwerpen verloren. Neem contact op met een moderator als je reden hebt om je eigen berichten te willen verwijderen.

Een rechtsbijstandverzekering hanteert vaak een minimumbedrag. Informeer even bij jouw verzekeringsmaatschappij.

Een printscreen is een afdruk van het beeldscherm zoals dat er op dat moment uitziet. Het is goed om bijvoorbeeld van de advertentie een printscreen te maken. Klik hier voor uitleg

Je pinpas/bankrekening mag je nooit uitlenen. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor de transacties die er op je bankrekening plaatsvinden. Als je pinpas misbruikt wordt, komen ze als eerste bij jou uit en mag je eventuele gedupeerden schadeloos stellen (het is tenslotte jouw bankrekening waarop het bedrag is betaald). Als je naam in verband is gebracht met fraude wordt je rekening geblokkeerd en kan je de volgende 8 jaar bij geen enkele bankinstelling in Nederland een rekening openen.  Dus leen nooit je pinpas met code uit en stel nooit je bankrekening met inloggegevens ter beschikking.
Kijk voor meer info op: www.pasopjepas.nl

Het is onverstandig geweest om je pinpas uit te lenen en/of je bankrekening ter beschikking te stellen.
Wat moet je onmiddellijk doen:
* Ga direct naar de bank en laat je bankrekening blokkeren. Geloof niet in de goede verhalen dat het wel goed komt, van diegene die je pinpas/bankrekening heeft. Dit heeft alleen tot doel dat het misbruik kan worden voortgezet. Vraag om een overzicht van de transacties die hebben plaatsgevonden.
* Ga aangifte doen bij het politiebureau. Neem alle informatie van degene, die je rekening heeft misbruikt, mee. Voor een afspraak kan je bellen met 0900-8844 en vragen naar het bureau in je woonplaats.
* Sta je bij ons op de site vermeld, neem dan contact op met één van de moderators.

Het is onverstandig geweest om je pinpas uit te lenen en/of je bankrekening ter beschikking te stellen. Wat moet je onmiddellijk doen:
* Ga direct naar de bank en laat je bankrekening blokkeren. Geloof niet in de goede verhalen dat het wel goed komt, van diegene die je pinpas/bankrekening heeft. Dit heeft alleen tot doel dat het misbruik kan worden voortgezet. Vraag om een overzicht van de transacties die hebben plaatsgevonden.
* Ga aangifte doen bij het politiebureau. Neem alle informatie van degene, die je rekening heeft misbruikt, mee. Voor een afspraak kan je bellen met 0900-8844 en vragen naar het bureau in je woonplaats.
* Sta je bij ons op de site vermeld, neem dan contact op met één van de moderators.

Het is onverstandig geweest om je pinpas uit te lenen en/of je bankrekening ter beschikking te stellen. Wat moet je onmiddellijk doen:
* Ga direct naar de bank en laat je bankrekening blokkeren. Geloof niet in de goede verhalen dat het wel goed komt, van diegene die je pinpas/bankrekening heeft. Dit heeft alleen tot doel dat het misbruik kan worden voortgezet. Vraag om een overzicht van de transacties die hebben plaatsgevonden.
* Ga aangifte doen bij het politiebureau. Neem alle informatie van degene, die je rekening heeft misbruikt, mee. Voor een afspraak kan je bellen met 0900-8844 en vragen naar het bureau in je woonplaats.
* Sta je bij ons op de site vermeld, neem dan contact op met één van de moderators.

Wij hebben een checklist opgesteld voor webshops. Klik hier
Hierin vind je alle relevante informatie.

Wettelijk gezien kun je na 30 dagen de koop ontbinden, tenzij andere afspraken zijn gemaakt om te leveren (is de afspraak binnen 7 dagen, dan dient de verkoper zich daaraan te houden). Mocht de verkoper daar niet aan kunnen voldoen dan dient hij de koper daar onmiddellijk van op de hoogte te stellen. De verkoper dient dan een vervangende levertermijn aan te geven dan wel de mogelijkheid te geven de koop te ontbinden. Na ontbinding van de koop heeft verkoper wettelijk gezien 14 dagen om het bedrag terug te betalen. Reageert verkoper nergens op dan kan je vervolgstappen als aangifte/melding overwegen. Een brief om de koop te ontbinden vind je bij de uitgebreide informatie over webshops. Klik hier

Als de wettelijke levertermijn verstreken is, kun je de koop schriftelijk ontbinden. Vraag altijd om een bevestiging van de ontbinding. Een brief om de koop te ontbinden vind je bij de uitgebreide informatie over webshops. Klik hier

Mocht je na het verstrijken van de wettelijke levertermijn geen reactie krijgen van de verkoper, dan kan je overwegen aangifte bij www.politie.nl Aangifte internetoplichting te doen.
Tip: Je kunt hierboven op de button 'Politie Meldpunt internetoplichting' klikken.
Mocht uit eerdere ervaringen al blijken dat je te maken hebt met een onbetrouwbare webshop (fake webshop oid), dan kun je natuurlijk die overweging eerder maken.

Je kunt altijd navragen bij www.politie.nl hoe het staat met je aangifte als je al geruime tijd geen informatie hebt gehad. Vermeld dan ook je aangiftenummer in het bericht. Als je aangifte hebt gedaan op het bureau kun je contact opnemen met de verbalisant.
Daarnaast kan je als je aangifte hebt gedaan met vragen over je zaak terecht bij het Slachtofferloket. Het Slachtofferloket is een gezamenlijk initiatief van politie, Slachtofferhulp Nederland en OM. De adressen van de verschillende slachtofferloketten vind je hier: http://www.om.nl/onderwerpen/slachtofferzorg/slachtofferloket/contactgegevens/
Zij kunnen onder andere antwoord geven op de vragen:
•  Is de dader inmiddels bekend?  
•  Welke instantie heeft mijn zaak in behandeling?
•  Kan ik een schadevergoeding claimen en hoe moet dit?  
•  Wordt mijn zaak door de rechter behandeld en hoe gaat dit?

De politie draagt het dossier (proces-verbaal) van de verdachte over aan het Openbaar Ministerie. De Officier van Justitie beoordeelt het dossier en beslist of de verdachte voor de rechter wordt gebracht. Als het besluit is genomen ontvangen de gedupeerden daar bericht van. Indien wordt besloten de verdachte voor de rechter te brengen, dan ontvangen de gedupeerden een schrijven van het Openbaar Ministerie waarin zij worden verzocht voegingsformulieren in te vullen. Op deze formulieren kan worden aangegeven wat je schade is (hierin kun je ook een reëel deel opnemen van de materiële kosten). Vaak staat in deze brief ook al wanneer de rechtszaak op de agenda van de rechtbank staat. Mocht de Officier van Justitie besluiten de verdachte niet te vervolgen, dan ontvangen de gedupeerden een brief dat besloten is de zaak te seponeren. Hiertegen is wel beroep mogelijk.

Als de rechter een uitspraak heeft gedaan, zal het Openbaar Ministerie de betrokkenen daarvan op de hoogte brengen. Hier kan echter wel enige tijd overheen gaan. Mocht de rechter de schadevergoeding hebben toegewezen, dan loopt dit veelal via het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Het CJIB incasseert dan voor de gedupeerden de bedragen en zorgt dat dit wordt overgemaakt naar de betrokkenen. Vaak gebeurt dit in termijnen. Afhankelijk van de financiële positie van de dader wordt het maandbedrag bepaald. Het kan dus zijn dat hier veel tijd overheen gaat voordat het volledige bedrag is terugbetaald.

Naast het bedrag dat verdachte je schuldig is, kun je ook een reëel bedrag opnemen voor materiële schade (denk hierbij aan portokosten, kopieerkosten, telefoonkosten).

Mocht de rechter de schadevergoeding hebben toegewezen, dan loopt dit veelal via het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Het CJIB incasseert dan voor de gedupeerden de bedragen en zorgt dat dit wordt overgemaakt naar de betrokkenen. Vaak gebeurt dit in termijnen. Afhankelijk van de financiële positie van de dader wordt het maandbedrag bepaald. Het kan dus zijn dat hier veel tijd overheen gaat voordat het volledige bedrag is terugbetaald.

Hier kunnen verschillende redenen aan ten grondslag liggen.
A. Je aangifte is niet doorgestuurd naar het betreffende bureau dat het onderzoek heeft verricht en is daardoor niet meegenomen in het proces-verbaal.
B. De zaak is te omvangrijk om alle gedupeerden mee te nemen.
C. De meldingen zijn niet omgezet in aangiften en zijn derhalve niet in het proces-verbaal meegenomen.

Het is moeilijk om jouw zaak alsnog in het dossier van de Officier van Justitie te krijgen.
Getracht kan worden middels een schrijven aan de Officier van Justitie te verzoeken om alsnog te worden opgenomen. Je kunt eventueel ook een civiele procedure starten, echter daar zijn wel kosten aan verbonden. Wordt je eis toegewezen dan kan je deze kosten wel verhalen op de veroordeelde (Het opstarten van een civiele procedure kun je eventueel samen doen met andere gedupeerden).

Hier vind je een lijst met e-mailadressen: Klik hier

Als een forumlid in zijn profiel aangevinkt heeft, dat hij gemaild mag worden door andere forumleden, zie je een envelopje onder zijn forumnaam staan, links van zijn geplaatste berichten.
Je kunt op het envelopje klikken en (via het forum) een mail sturen.

Het is ook mogelijk een Persoonlijk Bericht te sturen naar een ander forumlid, door op het wolkje onder zijn forumnaam te klikken.

Je hebt je gemeld in een topic. Je kunt dan in dat betreffende topic op de notificatieknop klikken.
Je krijgt dan een mail, wanneer er een nieuw bericht in dat topic is geplaatst.

Regelmatig vragen gedupeerden, hoe groot de kans is, dat er geld terug wordt gestort.
Daar is helaas weinig over te zeggen.
De kans, dat de bank het geld terugstort is zéér klein. Er is immers opdracht gegeven om geld over te maken, en de bank heeft die opdracht uitgevoerd.
Als er een onderzoek wordt opgestart bij politie.nl, een politie-eenheid daarna het onderzoek oppakt en er een rechtszaak volgt, is er een kans, dat je je geld via het CJIB teruggestort krijgt.
Soms gebeurt het, dat een rekeninghouder spijt krijgt of er last van heeft, dat zijn gegevens te googelen zijn in combinatie met ons forum en dan toch besluit de gedupeerden terug te betalen.

Hier is helaas niets over te zeggen. De ene keer start politie.nl na een maand al een onderzoek, een andere keer kan er langer dan een halfjaar overheen gaan.
Er wordt niet altijd een onderzoek opgestart.
Als er een onderzoek wordt opgestart, word je per brief uitgenodigd, je aangifte te ondertekenen en te retourneren, tezamen met een betaalbewijs, emailverkeer enz.

Let op: Onderstaande info geldt alleen voor aangiftes vanaf 1 juli 2016.

Op Mijn Politie kunt u zien hoe het ervoor staat met uw aangifte.
Wat vindt u op Mijn Politie?

- U kunt zien of de politie al een onderzoek is gestart.
- U vindt er een afschrift van uw aangifte voor de verzekering of uw eigen administratie.
- U kunt er vragen beantwoorden die de politie nog heeft over uw internetaangifte.
- U ziet dat het onderzoek gestopt is.
- U ziet of er iemand is aangehouden.

Om in te loggen hebt u uw DigiD inlognaam en wachtwoord nodig. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl

Vaak is de marktplaatsadvertentie al verwijderd, als je aangifte wilt doen.

Als de advertentie al verwijderd is, staat de advertentielink onderin de eerste mail van de verkoper. Klik op 'Bekijk de advertentie')

Bij je aangifte wordt gevraagd om het advertentienummer. Het nummer is het nummer, dat je in de advertentielink ziet staan.

Voorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/keukenmachines/m1003707275-kitchenaid-artisan-mixer-5ksm150psems.html

Het risico voor verzending bij verkoop tussen particulieren

Bij kopen en verkopen via Marktplaats is er meestal sprake van een koop tussen particulieren.
Lees voordat je tot koop/verkoop overgaat onze tips: klik hier

Belangrijk is altijd om als koper/verkoper duidelijke afspraken te maken over de wijze van verzending als je het artikel niet kunt ophalen.

Kies je als koper ervoor het artikel te laten verzenden dan is dat voor eigen risico. Het beste kun je kiezen voor verzending als brievenbuspakje met verzendcode of als pakketpost via PostNL of via bijvoorbeeld DHL of Kiala dan is de zending traceerbaar.

Staat er in de advertentie dat de verkoper het artikel verzendt, dan is het risico van verzending voor rekening van de verkoper.

Een duidelijke uitleg hierover vind je op het juridisch loket klik hier