Auteur Topic: Vaak geld kwijt na oplichting via internet  (gelezen 7735 keer)

Offline Taz

• Sr. Member
  • Hij die niet genoemd mag worden
Vaak geld kwijt na oplichting via internet
« Gepost op: 29 mei 2017, 08:16:43 »
telegraaf.nl (ingekort vanwege auteursrechten)

HILVERSUM - Mensen die worden opgelicht bij het kopen van een product via onder meer Marktplaats, krijgen hun geld bijna nooit terug.

Dat blijkt uit een onderzoek door de regionale omroepen en de NOS. Zo'n 4500 mensen deden hier via de websites van de omroepen aan mee. In totaal 1700 mensen zeiden als koper gedupeerd te zijn. Negen op de tien raakten hun geld definitief kwijt.

De meeste verkoopfraude vond plaats bij de aanschaf .........

Klik hier om het originele bericht helemaal te lezen.

Bokito ergo sum

• Gast
Re: Vaak geld kwijt na oplichting via internet
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2017, 08:36:16 »
 Veel mensen deden na de oplichting aangifte bij de politie, maar dat leverde bijna nooit iets op. Veel gedupeerden kregen te horen dat er meerdere aangiftes nodig zijn voordat de politie er iets mee doet of dat het bedrag te laag was.
Jammer dat er niet bij gezegd wordt dat OOI soms wel resultaat boekte..!

Offline raffles

• Sr. Member
  • Supporter OpgeletOpInternet.nl
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2017, 11:22:11 »
http://www.ad.nl/binnenland/politie-doet-weinig-met-aangifte-online-oplichting~ad5de954/
Citaat
'Politie doet weinig met aangifte online-oplichting'

Mensen die via internet een product hebben gekocht maar dat niet hebben ontvangen, krijgen bijna nooit hun geld terug.
Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en regionale omroepen waaraan 1700 gedupeerden meededen.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek werden er in 2016 ongeveer een half miljoen mensen het slachtoffer van koopfraude.
De meeste fraude vond plaats in de categorieën ‘tickets en kaartjes’, ‘(spel)computers en software’ en ‘kleding en accessoires’.
In ongeveer de helft van de gevallen ging het om een bedrag van meer dan 100 euro en werd de aankoop via Marktplaats gedaan.
Van de mensen die tevergeefs moesten wachten op een besteld product, zegt ruim 9 op de 10 hun geld definitief kwijt te zijn.
De gedupeerden zijn vooral ontevreden over de afhandeling van hun aangifte door de politie. Veel deelnemers aan het
publieksonderzoek doen wel aangifte, maar dit levert bijna nooit iets op.

Onvoldoende capaciteit
Een groot deel van de gedupeerden kreeg te horen dat er meerdere aangiftes nodig zijn of dat het bedrag te laag was voordat
de politie er iets mee doet. Anderen kregen het bericht dat er geen onderzoek wordt gestart, omdat de aangifte ‘niet voldoet
aan de voorwaarden’ of omdat er ‘onvoldoende capaciteit’ is.
De politie bevestigt tegen de NOS dat lang niet alle aangiften leiden tot een onderzoek en dat er pas een onderzoekt wordt
gestart wanneer er meerdere aangiften tegen een persoon of bedrijf binnenkomen. Vorig jaar leidde 1 op de 5 aangiften
tot een strafrechtelijk onderzoek. Er werden 346 onderzoeken gestart, 500 verdachten geïdentificeerd en 1700 bankrekeningen
geblokkeerd.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek werden er in 2016 ongeveer een half miljoen mensen het slachtoffer van koopfraude.
En er worden slechts 500 verdachten geidentificeerd???

Offline raffles

• Sr. Member
  • Supporter OpgeletOpInternet.nl
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2017, 11:25:42 »
http://nos.nl/artikel/2175501-online-opgelicht-naar-je-geld-kun-je-fluiten.html?_sp=094b14ab-6692-46bb-a274-3dbd055a5727.1496048224593

Dit was een "tip" van Marktplaats:
Citaat
- Maak eerst de helft van het bedrag over, en de rest als het product er is. Op die manier deel je het risico met de verkoper.
Lijkt mij niet verstandig. Een oplichter is n.l. ook al tevreden met de helft van het bedrag; hoeft daar immers niks voor te doen.
Een betrouwbare verkoper stuurt echt geen spullen als hij het risico loopt om achter de andere helft van het bedrag aan te moeten
lopen; c.q. aangifte te moeten doen. Zie dan maar eens je geld te krijgen...

Offline Nova

• Sr. Member
  • *
  • Check altijd de verkoper via google!
Vaak geld kwijt na oplichting via internet
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2017, 12:01:23 »
Nergens lees je wat over de verantwoordelijkheid van de koper.

Wij zorgen ervoor dat niemand onze pincode kan meelezen maar maken wel geld over naar een onbekende.

Inmiddels zou iedereen toch wel moeten weten dat er risico's zijn aan het kopen via internet en dat je dus bewust dat risico neemt. Ga het ophalen. Controleer artikel. Kan dat niet zoek dichterbij of neem het risico. Check altijd rekeningnummer op politie.nl en zoek met de gegevens in google. Maar zelfs dan loop je een risico. Want oplichters wisselen sneller van emailadres en bankgegevens dan wij onze sokken.

Je kan natuurlijk ook gebruik maken van een derde partij die als tussenpersoon fungeert.

snorremans

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2017, 09:16:51 »
Veel mensen deden na de oplichting aangifte bij de politie, maar dat leverde bijna nooit iets op. Veel gedupeerden kregen te horen dat er meerdere aangiftes nodig zijn voordat de politie er iets mee doet of dat het bedrag te laag was.
Jammer dat er niet bij gezegd wordt dat OOI soms wel resultaat boekte..!

Ik ben het helemaal met je eens. Het forum bereikte, in al die jaren, meer dan eender welke instantie. Omdat het onmiddellijk op de bal speelde en iedere gedupeerde probeerde te helpen, ongeacht de hoogte van het "gestolen" bedrag.

Dankzij de info die te googlen was, werden GELUKKIG heel wat kandidaat kopers gewaarschuwd. Helaas zullen er ook (argeloze) kopers een gok blijven wagen en gaat het oplichten ook verder na het sluiten van dit forum. Maar na jaren van informeren over oplichting, kunnen we alleen maar hopen dat kopers voorzichtiger geworden zijn en dat ze weten, als het mis gaat, waar ze hiervoor terecht kunnen.

Als je echter leest dat er maar weinig gedupeerden hun geld OOIT zullen terug zien, vrees ik dat er ook zullen zijn die het recht WEL in eigen handen gaan nemen. En dat er hoogstwaarschijnlijk ONSCHULDIGE burgers, wiens gegevens worden misbruikt, de dupe daarvan zullen zijn.

Ik houd mijn hart vast voor de toekomst. :(

Bokito ergo sum

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2017, 09:30:13 »
Ik ben het helemaal met je eens. Het forum bereikte, in al die jaren, meer dan eender welke instantie. Omdat het onmiddellijk op de bal speelde en iedere gedupeerde probeerde te helpen, ongeacht de hoogte van het "gestolen" bedrag.

En dat er hoogstwaarschijnlijk ONSCHULDIGE burgers, wiens gegevens worden misbruikt, de dupe daarvan zullen zijn.

Ik houd mijn hart vast voor de toekomst. :(
dat ben ik grondig met je eens, hoewel ik begrip heb voor de redenen en motivatie van de beheerders, is het doodzonde van de hier aanwezige kennis en expertise die nu simpelweg het afvoerputje in gaat.ik persoonlijk heb een gevoel van "zonde van de tijd en energie die ik er de afgelopen jaren, soms ten koste van mijn   gezin en prive leven, in heb gestoken, ook mijn netwerk reageert boos en met onbegrip.

Offline Egels

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • We will never surrender!
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2017, 09:50:24 »
Wat we bereikt hebben hebben we bereikt en dat pakt niemand ons meer af.

Iedere euro die er is terug gekomen is er een.
Iedere veroordeling is er een.
En iedere voorkomen oplichting is er een.

Een aantal boards zal blijven bestaan om te waarschuwen en om door te verwijzen naar de juiste instanties.

Ik heb het nu 13 jaar gedaan en ben trots op de waardering die we hebben gekregen.

We waren een gesprekspartner voor heel veel instanties tot in Den Haag toe.
Hebben goede contacten met het LMIO.
Met Undercover/ Radar/ Kassa/ John vd Heuvel/ Kieskeurig enz.

Ik weet zeker dat we hebben kunnen bijdragen aan iets meer bewustwording van het kopen op internet en de gevaren die daar aan kunnen kleven.

Het ga jullie allemaal goed.

En dat we stoppen wil niet zeggen dat we niets meer doen.

Big brother is watching you  ;)