Auteur Topic: Oplichting door betaald kentekenrapportje bij verkoop 2e hands auto  (gelezen 15042 keer)

Offline Westerbeek

• Newbie
  • *
  • Supporter OpgeletOpInternet.nl
Mijn auto staat te koop op Marktplaats. Er meldt zich een zogenaamde 'koper' per e-mail. Hij meldt 'zeer geïnteresseerd' te zijn in de aankoop van de auto. Of ik even een feiten en historie rapport over mijn auto wil opvragen via https://www.kentekencheck.nl/ .
De kosten voor zo'n rapportje zijn € 9,95. Ik heb nog gemaild of dat de bedoeling is, geen antwoord. Eigenlijk had ik al nattigheid moeten voelen. Je raad het al, ik heb het rapport uiteindelijk besteld. Vervolgens keurig gemaild aan deze zogenaamde koper. Nooit meer iets op gehoord. Weg € 9,95,--.
Wat opvalt is dat er taalfouten staan op de website. Wat ook opvalt is dat het contact telefoonnummer in Amsterdam is ([.]), terwijl het bedrijf gevestigd zou zijn aan de [.] in Groningen. Daar is een (overigens keurig) reisbureau gevestigd, deze heeft mij bevestigd dat er een ruimte is verhuurd aan Kentekencheck.nl.

Een paar dagen later ben ik gaan Googlen op 'kentekencheck'. Wat blijkt, zo'n rapportje kun je gratis downloaden via de website van de RDW. De 'koper' van mijn auto is er op uit om mij kosten te laten maken.
Ik ben er in getrapt. Dat is mijn eigen fout. Ik geef dit door zodat hopelijk andere verkopers van auto's gewaarschuwd worden voor dit soort bedriegers. Overigens doet Kentekencheck.nl niet iets dat verboden is. De bedrieger ook niet. Feit is wel dat je betaalt voor iets dat gratis is.

Ik heb dit gedrag ook gemeld aan Martkplaats via verdacht@marktplaats.nl met het verzoek om standaard bij reacties van auto kopers mee te geven dat zo'n rapportje gratis is op de website van de RDW. 

Offline Grotekrul

• Newbie
  • *
Re: Oplichting door betaald kentekenrapportje bij verkoop 2e hands auto
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2017, 22:04:27 »
Remcopr89   schrijft mij zojuist het volgende : Hallo, Ik ben zeer geïnteresseerd in het kopen van jouw auto, zou je mij een volledig kenteken rapport kunnen opsturen. Die kun je hier vinden: https://www.kenteken-rapport.nl/?a=89

Offline Grotekrul

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 09:54:30 »
Volgende bericht ontvangen van Marktplaats:

Onlangs heb je een bod of reactie gehad van Remcopr89 op jouw advertentie:Het vermoeden bestaat dat er sprake is van een frauduleuze bieder. Wij hebben derhalve het account en het bod van deze gebruiker verwijderd.
Wij raden je aan zeer voorzichtig te zijn in je verdere contact met deze gebruiker.

Voor de toekomst geven wij je graag de volgende tips mee:

Laat je gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo
    Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!
    Controleer eventueel de persoonsgegevens zoals het rekeningnummer op Google.
    Stuur niet zomaar producten naar het buitenland
    Voor meer verkooptips bekijk onze Veilig Handelen pagina.

Wij wensen je veel succes op Marktplaats
Met vriendelijke groet,

Het Marktplaats team
www.marktplaats.nl

Offline Bokito ergo sum

• Vaste leden
  • Jr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 13:30:12 »
Geen Groningen of Amsterdam maar Apeldoorn.

R. Mencke is niet netjes bezig.
ik ben ontsnapt