Auteur Topic: ACM: OPROEP signalen over problemen met terugbetaling door webwinkels mode  (gelezen 5907 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nova

  • Sr. Member
  • *
  • Berichten: 2.904
  • Check altijd de verkoper via google!
25-11-14 nieuwsbericht

OPROEP signalen over problemen met terugbetaling door webwinkels mode


ACM (Autoriteit Consument & Markt) gaat optreden tegen webwinkels die zich niet houden aan de regels voor terugbetalen. Dat maakt ACM vandaag bekend in een nieuwsbericht. Het gaat vooral om webwinkels op het gebied van mode. Consumenten die denken dat zo’n webwinkel zich niet aan de regels houdt, kunnen hierover signalen melden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Belangrijkste regels voor terugbetaling bij webwinkels

Het gaat om signalen over online modewinkels die niet (alles) terugbetalen na annulering van een aankoop. Of dat niet op tijd doen. Hiervoor gelden namelijk een aantal duidelijk regels. De belangrijkste zijn:
de webwinkel moet de consument die zijn aankoop annuleert, binnen 14 dagen zijn geld terugbetalen;
de webwinkel moet alle kosten terugbetalen. Dus ook bezorgkosten en andere bijkomende kosten als de consument die heeft betaald. Op de website mag daarom niet staan dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald. Behalve als de consument maar een deel van de bestelling terugstuurt. Dan hoeft de webwinkel de bijkomende kosten niet terug te betalen.
de kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument. De webwinkel moet de consument daar wel vooraf over informeren;
de webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Zo mag de webwinkel alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;
de webwinkel moet consumenten op zijn website duidelijk en juist informeren over deze regels.

Aanpak ACM modebranche

Consumenten kopen steeds vaker hun kleding online. Bijvoorbeeld sportkleding, schoenen en accessoires. Ook sturen zij veel aankopen van modeartikelen terug: maar liefst 35%. Op meer dan de helft van de websites van online modewinkels staat verkeerde informatie over terugbetalen na het annuleren. Dat blijkt uit onderzoek van ACM. Ook uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel webwinkels niet op tijd of niet alles terugbetalen. ACM zal optreden tegen webwinkels in de modebranche die zich niet houden aan deze regels. Bijvoorbeeld door het opleggen van een boete.

Signalen melden

Signalen van consumenten bij ConsuWijzer vormen belangrijke informatie voor de toezichthouder. Via onderstaand contactformulier kunt u ConsuWijzer laten weten waar u denkt dat het niet goed gaat. Vul bij het onderwerp ‘terugbetaling webwinkels’ in.


Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/oproep-signalen-terugbetaling-door-webwinkels-mode

Offline JanJohan

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 215
  • Heerenveen 4ever!
Re: ACM: OPROEP signalen over problemen met terugbetaling door webwinkels mode
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2014, 00:34:14 »
Nogal logisch dat er zo veel mode teruggestuurd wordt. In een gewone kledingwinkel kun je passen. Bij een webwinkel doe je dat thuis. Ik bestel altijd meerdere maten van bijvoorbeeld een voetbalbroek en -shirt. Bij het ene merk valt een M veel ruimer dan bij een ander merk. En ook bij schoenen zit er nogal wat verschil tussen de leesten van de verschillende fabrikanten en ateliers.

Gelukkig kun je bij steeds meer webshops je kleren of schoenen ook terugbrengen naar een gewone winkel waar je direct je geld terugkrijgt wanneer ze het betreffende merk in hun eigen assortiment hebben.
Controleer voor je iets tweedehands koopt of het aangeboden product bij de politie als gestolen geregistreerd staat. Controleer het hier!